don't judge book by it cover same like you all judge me .. tak kenal maka ta cinta .. gadis yg always riang and jarang sedih .. jgn nak curik-curik benda dekat blog aku nih !

28 April 2012

cinta ohh cintaa

samekomm .. entry ni panjang cikedd .. nak tau kenape pnjangg .. bace lah sendiri .. ini cerite asyik bersimpan dlam draft jee .. so aku publish kan lahh .. salah silap harap dimaafkann ..

Siapa kita untuk menilai layak atau tidak seseorang itu, sedangkan Allah s.wt. telah mengaturkan segala-galanya. Kita sebagai insan yang kerdil harus menerima dengan yang redha. Kita percaya Allah s.w.t telah menyembunyikan suatu hikmah yang tidak ternilai sebalik setiap yang berlaku.

cintailah seseorang itu atas dasar siapa die sekarang dan bukan siapa dia pada masa silamnya .. kisah silam tidak perlu diungkit sekirenye anda menyukai dan mencintai nye dengan tulus ikhlas ..

jgan buat wanita lelaki/wanita itu jatuh cinta , klau anda tidak mencintai dye 

Apa niat mu menyentuh hati ku dan terus berlalu. Adakah kamu sengaja ingin meninggalkan jejak mu di hati ini, agar aku terluka. Hingga aku memasang harapan terlalu tinggi dan akhirnya jatuh tersungkur menyembah bumi.
Jika kamu memancing ikan. Setelah ikan itu melekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu. Jangan sesekali kamu MELEPASKAN ia semula ke dalam air begitu sahaja. Kerana ia akan sakit dari ketajaman mata kailmu, mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup.


Begitu juga setelah kamu memberi PENGHARAPAN yang banyak kepada seseorang. Setelah ia mulai MENYAYANGI mu, hendaklah kamu MENJAGA hatinya. Janganlah kamu meninggalkannya begitu sahaja. Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersama mu atau mungkin dia TIDAK DAPAT MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingati mu.
Mengapa kamu gemar berbicara tentang cinta, jika kamu tidak bermaksudkannya. Mengapa kamu gemar berbicara tentang perasaan, jika hati kamu tidak pernah mengharapkannya. Mengapa kamu gemar mengukir janji, jika kamu tidak pernah ingin menunaikannya.
Pernah kamu tahu, pahit dari kekecewaan itu. Pernah kamu tahu, saat ku merindui kamu hati ku hancur berkeping-keping dan ku terus mencuba mencantumkannya semula. Pernah kamu tahu, ku di sini selalu mengingati mu. Walaupun ku tahu kamu tidak pernah mengingati aku. Bukan ku tidak cuba untuk melupakan kamu, namun ku tak mampu.
Jika kamu memiliki sepinggan nasi yang pasti baik untuk diri mu. Mengeyangkan dan berkhasiat. Mengapa kamu berlengah dan cuba mencari makanan yang lain. Kerana kamu terlalu mengejar kelazatan. Kelak nasi itu akan basi dan kamu tidak dapat memakannya.


Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan yang pasti membawa KEBAIKAN kepada mu, yang MENYAYANGI mu dan MENGASIHI mu. Mengapa kamu berlengah lagi, dan cuba membandingkannya dengan yang lain. Kerana kamu terlalu mengejar KESEMPURNAAN. Kelak kamu akan KEHILANGANNYA. Apabila dia telah menjadi milik orang lain, kamu juga yang MENYESAL.
 
Saat seisi dunia berbicara tentang manisnya cinta, kita menyepi sendiri di sudut alam meratapi kisah cinta, kerana kita sering terluka dan dilukai. Demi insan yang terlalu kita cintai, lantas kita memilih untuk terus disakiti.
Saban malam kita tatap wajah bulan nun jauh di awan, kerana kita tahu bulan sedang memerhatikan si dia. Lalu kita kirimkan salam pada sang bayu yang berlalu, bagi menyatakan rasa rindu kita kepada si dia. Kita tetap akan selalu begitu agar si dia tidak kesepian, meski kita tahu si dia tidak pernah mengharapkannya. 
Aku tidak pernah meminta agar kamu menyebut nama ku di setiap doa mu. Ku tahu ia amat sulit bagi mu. Cukuplah sekadar kamu tidak pernah lupa nama ku. Itu juga gembira bagi ku.

Seharusnya kita lebih sedar, di mana kita dalam hati si dia. Apakah si dia masih menerima kehadiran kita atau penerimaannya sekadar di bibir sahaja. 
Biarkanlah cinta itu pergi. Kita hanya mampu merancang, Allah s.w.t. yang menentukan segala-galanya. Dari hati kita terus mati demi cinta, seharusnya kita merelakan episode cinta luka itu berlalu.
Bangkitlah wahai insan yang menderita kerana cinta. Percayalah sesungguhnya Allah s.w.t telah menyediakan sesuatu yang indah di hadapan kita. 
Walaupun kadangkala kita merasa kita tidak memerlukan semua itu, namun apabila setelah kita merasainya, barulah kita sedar bertuahnya kita. Bertapa besarnya kasih sayang dari-Nya untuk diri kita.

smpai cini jee weyhh .. mlas nak tulis agi dahh .. tata
CopyRight!Semue yang tercatat di blog ini kepunyaan Kemar Fika .